Mateřská škola
Denní program třídy:
6.30 – 8.00 scházení dětí, ranní (spontánní) hry a činnosti
8.30 – 9.00 úklid hraček, společné přivítání, pohybová chvilka, hygiena a ranní svačina
9.00 – 9.30 dopolední vzdělávací činnost
9.30 – 11.30 příprava na pobyt venku, pobyt venku (na školní zahradě, vycházka do okolí, dokončení započatých věcí z dopolední činnosti, aj.)
11.30 – 12.15 oběd, hygiena, poslech pohádky
12.15 – 14.00 klid na lůžku, polední odpočinek
- 00 – 16. 00 vstávání dětí, hygiena, odpolední svačina, odpolední spontánní činnosti, rozcházení dětí domů
Rodiče se dozví informace o dění ve třídě :
- na nástěnkách v šatně
- na třídních schůzkách (v září)
- aplikace NAŠE MŠ
- na www.zssuchelazce.cz (v sekci Mateřská škola)
- prostřednictvím emailu (ms.suchelazce@seznam.cz)
- individuální konzultace s třídní učitelkou
Společná pravidla ve třídě
Pomocí pravidel učíme děti orientovat se v sociálních situacích a vztazích, protože pravidla pomáhají budovat systém uznávaných společenských hodnot a norem. Společně s dětmi vytváříme pravidla na počátku i v průběhu školního roku a neustále si je opakujeme a připomínáme. Protože děti mají vždy možnost vybrat si a rozhodnout se, jak se budou v různých situacích chovat, díky společným pravidlům, které znají, tak přebírají zodpovědnost za sebe i své chování.
Spolu vytváříme a snažíme se dodržovat pravidla v jednotlivých místnostech (např. pravidla chování v herně, umývárně apod.), při vycházkách, při pobytu na školní zahradě a také jednotlivá pravidla při kontaktu s ostatními.
Naše pravidla pro soužití ve třídě:
Srdíčkové pravidlo
Ouškové pravidlo
Pusinkové pravidlo
Šnečkové pravidlo
Talířkové pravidlo
Polštářkové pravidlo
Kapičkové pravidlo
Naše pravidla pro pobyt na školní zahradě:
- Hraji si tam, abych viděl(a) na paní učitelku.
2. Hraji si tak, abych neublížil(a) sobě ani ostatním - Zeptáme se paní učitelky, když si chceme něco půjčit.
- Umím se s kamarády rozdělit o hračky.
Třídní vzdělávací programy jednotlivých tříd pro školní rok 2025/2026:
Třídní vzdělávací program je otevřený dokument, který je během školního roku průběžně doplňován, obměňován, měněn.
Vychází ze Školního vzdělávacího programu s názvem Čtyřlístek.
1.třída MRAVENEČCI
název: Kamarádi z mraveniště
1/ „ My jsme školka plná malých mravenečků“
- Období - září
Září
Podtéma:
Já jsem malý mraveneček
Pojď si se mnou hrát
Školka plná mravenečků
2/ „Podzimní barevné putování s mravenečky“
- Období – konec září, říjen, listopad
Říjen
Podtéma:
Mravenci a slunečnice
Mravenečkové na houbách
Na zahrádce pod jabloní
Podzimní pohádka „O veliké řepě“
Listopad
Podtéma:
Draku, ty jsi vážně drak?
Listopad, listopad, lísteček na zem spad
Fouká vítr od polí, mravenci se zimují
Ferda Mravenec v lese
3/ „Zimní snění a pohádkování“
- Období – prosinec - únor
Prosinec
Podtémata:
Už nám zima začíná, čerti lezou z komína
Blíží se zas, vánoční čas
Těšíme se na Ježíška
Leden
Podtémata:
My tři králové jdeme k vám
Zima, zima, zimička
Sněhuláček panáček
Únor
Podtémata:
Když mraveneček stůně
Polámal se mraveneček
Masopustní veselení – Mravenečci mají bál
4) „Jarní probuzení do světa zvířat a lidí“
- Období – březen - květen
Březen
Podtémata:
Co se děje v mraveništi
Jarní sluníčko, šimrá maličko
Rozkvetlé jaro
Duben
Podtémata:
Na tom našem dvoře
Klapy, klap, vrátil se k nám čáp
Hody, hody doprovody, dejte vejce malovaný
Květen
Podtémata:
Co si to ptáčkové štěbetají, že dneska rodiny svátek mají
Ferda Mravenec a Beruška
5/ „Výpravy za krásami světa“
- Období – červen – červenec - srpen
Červen
Podtémata:
Co už všechno dokážu
Hurá na výlet!
Už se těším na prázdniny
- třída LIŠTIČKY
Název: Jako zlaté klubíčko, kutálí se sluníčko.
- Názvy týdenních témat jsou odvozené z vybraných písní a říkanek, se kterými budou děti seznámeny.
ZÁŘÍ klepe na vrátka, připravte se, děťátka. Otevřou se dveře školky, vítáme vás kluci, holky.
Cíl: Více poznávat prostředí mateřské školy a utužovat vztahy s kamarády.
- Září klepe na dveře, školka se nám otevře.
- Slunce letní už si zdřímni, přichází k nám čas podzimní.
- Barví se listí, krátí se den, podzim to jistí, není to sen.
- V jehličí se ukrývá, muchomůrka marnivá. (podzim v lese)
ŘÍJEN všechno sklidí, drak to z výšky vidí. V sadech samé žebříky a v ulicích deštníky.
Cíl: Poznávat krásy podzimní přírody.
- Přišel podzim, hrušky zrají, jablíčka se červenají. (podzim na zahradě)
- Kutálí se líně, jedna velká dýně. (podzim na poli, Halloween)
LISTOPAD je samé listí, vítr venku jenom sviští. Zvířátka, ta spěchají, na zimu se chystají.
Cíl: Uvědomovat si proměnlivost počasí.
- Hádali se větrníci, kdo má sílu větší. (proměnlivost podzimního počasí – vítr, déšť, pouštění draků, stromy - padání listí)
- Broučkové, už běžte spát, bude se vám něco zdát.
PROSINEC nás obdaří, Vánoce se podaří. Rozbalíme dárků trochu a máme tu konec roku.
Cíl: Vyjádřit svá přání.
- Čerti v pekle tančili.
- Na vánoční stromeček, pověsíme zvoneček.
LEDEN měsíc ledový, mívá kabát sněhový. Teplo u něj nehledej, ruce do rukavic dej.
Cíl: Aktivně se účastnit sportovních činností ve sněhu.
- Leden je měsíc plný ledu. (seznámení s 12 měsíci)
- O zem něco zazvonilo, co to jenom, co to bylo?
- Honili se dva mrazíci, honili se po ulici. (zimní sporty)
ÚNOR jeho mladší bratr, zahřeje tě teplý svetr. Ať jsi holka nebo kluk, oslavíš s ním masopust.
Cíl: Pečovat o své zdraví.
- Pravá ruka tam a pravá ruka sem. (Lidské tělo)
- Vitamíny pomohou, zlé bacily přemohou. (Předcházíme nemocem)
- Žádný mráz mě nezaskočí, čouhají mi jenom oči. (Jak se oblékáme v zimě)
- Už jsme tady s masopustem, rychle z postele.
BŘEZEN se jen usmívá, sněhu hodně ubývá. Ptáci se už radují, z tepla se k nám stěhují.
Cíl: Upevňovat pocit sounáležitosti mezi živou a neživou přírodou.
- Sluníčko se protahuje, paprsky své natahuje.
- Jaro už je v plné kráse, tráva roste, zelená se.
- Čáp je velký pták, dělá klapy, klap.
DUBEN teplem pohladí, mláďátka se narodí. Sluníčko to nelení, vše se krásně zelení.
Cíl: Pochopit a objevovat život zvířátek na jaře.
- Dvanáct vrbových proutků mám, pomlázku si z nich udělám. (Velikonoce a jejich tradice)
- A to kuře krákoře, běhá po dvoře. (domácí a hospodářská zvířátka a jejich mláďátka)
- Čáry, máry, ratata, z dětí budou … (čarodějnický týden spojený s poznáváním cizokrajných zvířátek)
KVĚTEN, ten samý květ, rozkvetlý je celý svět. Květy včelky lákají, radostně je vítají.
Cíl: Upevňovat vztahy ke své rodině.
- Táta včera v šatníku, zatloukal pár hřebíků.
- Jen abyste věděli, budu taky dospělý.
- Já jsem malá včelička, od pylu jsem celičká.
ČERVEN je plný lahůdek, košík plný jahůdek. V sadu třešně dozrávají, špačkům bříška nacpávají.
Cíl: Opakovat, co umím. Připravovat se na školní docházku.
- I když jsme jen malé děti, už umíme třídit smetí. (Planeta Země, ekologie – třídění odpadu)
- Semafor tři barvy má. (dopravní výchova a bezpečnost)
- Já sluníčko čaruji, krásnou duhu maluji. (barevný – duhový týden)