Základní a mateřská škola Suché Lazce

Školní družina

Školní družina je součástí školy.

Vedoucí vychovatelka BARBORA KUČEROVÁ

Školní družina je otevřena od 6:30 do 16 hodin a navštěvuje ji 25 žáků.

 

Roční plán práce školní družiny pro školní rok 2025/2026

 Roční plán práce školní družiny je rozčleněn do čtyř základních bloků, které korespondují se čtyřmi ročními obdobími –

JARNÍ OBDOBÍ (březen, duben, květen)

LETNÍ OBDOBÍ (červen)

PODZIMNÍ OBDOBÍ (září, říjen, listopad)

ZIMNÍ OBDOBÍ (prosinec, leden, únor)..

Nejprve jsou uvedeny odpočinkové a rekreační činnosti, dále zájmové činnosti, které obsahují činnosti společensko-vědní, pracovní, výtvarné, hudebně- pohybové, literárně dramatické, sportovní i přírodovědné.

Plán se věnuje i individuální přípravě na vyučování. Důležitou součástí výchovně vzdělávací činnosti je také vedení k sebeobsluze, samostatnosti, ke zdravému životnímu stylu, výchově k finanční gramotnosti a v neposlední řadě dopravní výchově. Těmto oblastem se budeme věnovat průběžně

 Pravidelně do činností bude zařazeno cvičení na koberci, pohybové hry v tělocvičně, výtvarné tvoření,  dopravní výchova a první pomoc, vycházky po okolí vesnice. Nebudou také chybět hry a tvoření různého druhu. Podíváme se i na zajímavé dětské filmy a v rámci digitalizace společnosti využijeme také školní tablety a počítače. Celý rok nás bude provázet CELOROČNÍ ŠKOLNÍ PROJEKT SVĚT KOLEM NÁS.

PODZIMNÍ OBDOBÍ

Odpočinková a rekreační činnost

  • odpočinek na koberci
  • seznamovací hry
  • práce s dětskou knihou a časopisem, četba, poslech četby na pokračování
  • navazování a upevňování přátelství, kamarádských vztahů, snaha pomáhat druhým
  • spontánní hry a zaměstnání
  • stolní a společenské hry dle výběru
  • hry rozvíjející smyslové vnímání
  • posilování jemné motoriky (grafomotorické cviky, hry s drobnými hračkami a stavebnicemi,)
  • jazykolamy, kvízy, hádanky, bludiště soutěže
  • tematické vycházky do přírody
  • hry na zahradě, na hřišti

Zájmové činnosti

  • práce s přírodninami (různá semena, šišky, kameny, žaludy, kaštany, šípky atd.)
  • výroba a zpracování slaného těsta
  • tvoření s papírem ( koláž, vytrhávání, výroba draka)
  • malba vodovými a temperovými barvami
  • malování křídou na chodník
  • tiskátka (molitan, houbička, prstové barvy)
  • tematické kreslení
  • kresba figury
  • podzim v přírodě (sklizeň úrody, příprava zvěře na zimu, poznávání stromů a jejich plodů, poznávání hub)
  • tělovýchovné činnosti a soutěže v družinové herně i venku
  • míčové hry
  • cvičení se švihadly

. Příprava na vyučování

  • seznámení dětí s režimem dne v ŠD, s organizačním řádem
  • orientace v prostorách školy, poznávání okolí školy
  • bezpečná cesta do školy a ze školy, do jídelny, bezpečnost při pobytu v ŠD, na chodbách, ne dětském hřišti, multifunkčním hřišti a velkém hřišti
  • upevňovat vztah k udržování si pořádku ve vlastních věcech (aktovka, penál, oblečení)
  • slovní hry s písmeny
  • hádanky a rébusy
  • křížovky
  • upevňování si již získaných vědomostí a znalostí
  • individuální příprava domácích úkolů

ZIMNÍ OBDOBÍ

Odpočinková a rekreační činnost

  • klidové hry a relaxace na koberci
  • stolní soutěživé hry
  • hádanky, kvízy
  • didaktické konstruktivní hry
  • rozhovory o dětských problémech a zážitcích
  • četba pohádek a příběhů, práce s dětskými časopisy, poslech CD, sledování pohádek
  • hry na sněhu a se sněhem
  • tvořivé hry
  • tělovýchovné chvilky ve školní družině

Zájmové činnosti

  • recyklované výrobky (karton, toaletní ruličky)
  • vystřihovánky (zimní, vánoční motivy)
  • výrobky s vánoční tematikou
  • vánoční zvyky a tradice
  • stavění sněhuláků, iglú
  • zdobení zmizíkem do inkoustu
  • hry s barvami
  • mandaly
  • vytváření koláží (z časopisů, letáků)
  • ochutnávka a poznávání různých druhů ovoce a zeleniny
  • zdravý jídelníček
  • poslech a zpěv koled
  • zimní život v lese (pozorování a poznávání stop ve sněhu, krmení zvěře a ptáků)
  • sluchové hry (reakce na sluchový podnět)
  • hry v tělocvičně

Příprava na vyučování

  • prohlubování dovedností a znalostí dětí formou didaktických her
  • vypracovávání domácích úkolů
  • vánoční zvyky a tradice
  • poučení dětí o bezpečnosti a chování při prázdninách

 JARNÍ OBDOBÍ

Odpočinková a rekreační činnost

  • odpočinek a relaxace na koberci
  • stolní společenské a jiné hry
  • hádanky
  • četba s oblíbených knih
  • rozvoj slovní zásoby a vyjadřování formou dramatizace pohádek,
  • pasivní i aktivní odpočinek při pobytu venku
  • soutěživé a postřehové hry na hřišti, dodržování pravidel, spolupráce s ostatními při kolektivní hře • individuální zájmové činnosti
  • vycházky – pozorování změn v jarním období
  • příprava na velikonoční svátky

Zájmové činnosti

  • jarní a velikonoční tvoření
  • práce s modelovací hmotou
  • papírové skládanky, vystřihovánky
  • tvoření z papíru, krepového papíru, barevné čtvrtky
  • malba při poslechu hudby – evokace myšlenek
  • překážková dráha, opičí dráha“
  • skákání panáka
  • pozorování jarní přírody (počasí, mláďata)
  • zvířecí mazlíčci
  • ochrana životního prostředí

Příprava na vyučování

  • práce s encyklopediemi, atlasy, knihami – upevňování kladného vztahu ke knihám
  • četba
  • dopravní výchova, bezpečnost na ulici, dopravní značky
  • vypracovávání domácích úkolů
  • velikonoční zvyky a tradice
  • slovní hry – skládání slov 

LETNÍ OBDOBÍ

 Odpočinková a rekreační činnost

  • relaxace ve třídě i venku
  • pobyt na sluníčku – ochrana před slunečními paprsky
  • společenské hry
  • vyprávění o prázdninách
  • tělovýchovné aktivity na hřišti a okolí školní družiny
  • vycházky do přírody
  • hry s vodou (venku)
  • kreslení křídou na chodník

Zájmové činnosti

  • stavění z písku
  • pletení věnečků z lučních květin
  • omalovánky, kreslení a malování (představivost, kreativita, fantazie)
  • poslech – různé hudební žánry
  • míčové hry, lano, švihadla,
  • tematické vycházky do přírody (hledání pokladu, hry s kaminky, výšlapy s plněním úkolů apod.)

 Příprava na vyučování

  • opakování učiva
  • individuální příprava domácích úkolů
  • bezpečnost o prázdninách při různých aktivitách


Kritéria přijetí ŠD_1

Informace o provozu školní družiny_1

vnitrni_rad_SD (1)





Informace:

Funguje i ranní družina před vyučováním, děti jsou pod dohledem paní Friedlové. Prosíme rodiče předem o oznámení a domluvu s p.vychovatelkou.

Programové cíle:

Smysluplně využít volný čas dětí, rozvíjet schopnosti, dovednosti a zájmy dětí pro radost. Zajistit odpočinkové a rekreační činnost ,v jejichž rámci budou děti kreslit, zpívat ,hrát hry, číst a poslouchat pohádky ,hudbu, proběhnou se na hřišti, projdou se v okolí. V zájmových činnostech rozvíjet základní dovednosti, pracovní návyky, procvičovat jemnou a hrubou motoriku, posilovat vytrvalost a vůli. V sebevzdělávacích činnostech spolupracovat s tříd. učitelkami. Hodně samostatně číst, počítat s kontrolou, opakovat a rozšiřovat vědomosti a znalosti v rámci zábavy a výuky. Upevňovat kamarádské vztahy, péče o pořádek, čistotu a hygienu. Při všech činnostech dodržovat BOZ, vhodným poučením žáků předcházet zbytečným úrazům.

Barbora Kučerová - Vychovatelka